FANDOM

Alex Proyas filmrendező az ausztrál hetvenes évekbeli film újhullámának megkésett, egyik utolsó rendezője. Egyiptomban született 1965-ben, de három éves kora óta Sydney-ben él. Fiatalon, mindössze tizenhét évesen vették fel az Australian Film and Television Schoolba, ahol elsőévesként már kiemelkedő sikert ért el, ugyanis rövidfilmje, a Gropping (Tapogatódzás) 1982-ben a Legkiemelkedőbb Rövidfilm kategóriában díjat kapott a Londoni Filmfesztiválon.

Rá öt évvel, 1987-ben a Spirits of the Air, Gremlins of the Clouds (A levegő lelkei, a felhők gonosz szellemei) című poszt-apokaliptikus, western elemekben bővelkedő filmje fesztiváldíjas lett, de az Egyesült Államokba nem jutott el. A nemzetközi siker még évekig váratott magára.

Közben Proyas külön céget alapított és videóklipek, reklámfilmek készítésével foglalkozott. Olyan nagy cégektől kapott megbízást, mint a Coca Cola, a Philips, a Nike vagy a Nissan. Reklámfilmjei jól fizettek, s bár Proyas elégedettnek látszott, egyik interjújában elárulta, hogy szeretne nagyobb és komolyabb munkákat is kapni.

Az igazi áttörést az 1994-ben rendezett Holló (The Crow) hozza meg számára, amelyet James O'Barr képregénye alapján készített. A főszerepet Brandon Lee játszotta, aki szerencsétlen körülmények között meghalt a forgatások utolsó hetében. Proyas elkeseredetten félbehagyta a munkát és visszatért Sydney-be. Ám hónapokkal később a színész családjának kérésére folytatta a forgatást, befejezte a filmet, amely világszerte nagy sikert aratott. Az újságok, magazinok sokat írtak a sajátságos képi világgal rendelkező Hollóról, a Playboy szerint "a legjobb film a maga műfajában a Batman óta".

Főbb filmjeiSzerkesztés

A holló
Dark City
Én, a robot

LinkekSzerkesztés

IMDb adatlapja

A Wikia-hálózat

Véletlen wiki