FANDOM

Legnagyobb és legerősebb bolygó a Külső Világok között.
Ősi földi elnevezés szerint napját Tau Cetinek hívják, és 3, 67 parszekra van a Földtől.
Első lakói, a gyarmatosító Földlakók, akik a csillagközi utazások korai szakaszában telepedtek meg a bolygón, minden tekintetben tipikusan földi módon viselkedtek, gondolkodtak, politizáltak. Nem kellett szembenézniük és megküzdeniük értelmes őslakosokkal, gondolkodó lényekkel. Hamar magukénak érezték a bolygót, amit minden különösebb nehézség nélkül sikerült birtokba venniük.
Kezdetben Új Földnek nevezték, ami természetes is, hiszen ez volt az első Naprendszeren kívüli gyarmat. Az ~iak azután nemsokára elvágták a köldökzsinórt, és átkeresztelték a bolygót, amely egyes források szerint ősi galaktikus nyelven ’hajnalt’ jelentő szóról (Lásd: Isaac Asimov: Alapítvány és Föld), másik források szerint rómaiak hajnalistennőjéről (Lásd: Isaac Asimov: A Hajnal bolygó robotjai) az ~ nevet kapta.
A telepesek már akkor öntudatosan hirdették, hogy egy új faj első képviselőinek tekintik magukat. Az emberiség addigi története számukra sötét éjszaka, és csakis ők, az ~iak tapasztalhatják meg az új világban a Virradatot. Az ~i élet két alapvető vonása még jobban eltávolította az ott lakókat anyabolygójuktól: a robotok alkalmazása egyre szélesebb körben, és az ~iak életkorának meghosszabbodása. Ahogy a robotok egyre fejlettebbek és sokoldalúbbak lettek, az ~iak egyre nagyobb mértékben számítottak rájuk, de azért sosem kerültek beteges függőségbe tőlük. Az életkor meghosszabbodását a történelmi folyamatok lelassulása kísérte. Kiegyensúlyozottabb lett a fejlődés, jobban érvényesült a folyamatosság, és a közmegegyezés elve. Egy emberre átlagosan ötven robot jutott (Lásd: Isaac Asimov: A Hajnal bolygó robotjai) . Ezek többsége a farmokon, bányákban, gyárakban és az űrben dolgozott. Házi szolgálatra alkalmas robotjuk jóval kevesebb volt, fejenként csak egy vagy kettő. Akinek egy robotra sem tellett, az ingyen kapott egyet, és szükség esetén a gép fenntartását is közpénzekből fedezték. Vezető nélküli, komputervezérlésű, gázsugár hajtotta autókkal közlekedtek. A bolygó lakossága Baley látogatásakor háromszáz éve 200 millió volt. A bolygó lakói ennyit tartottak ideálisnak. Gyermekek szüléséhez kérvényt kellett benyújtani. Bizonyos tartamú együttélés után a partnerek férjnek és feleségnek tekintették egymást. Ez az idő körzetenként eltérő volt, Eosban (a bolygó közigazgatási központjában) három hónap. Csak azokat az állatokat és növényeket vitték az Aurorára, amelyek hasznosak, vagy esztétikusak, vagy mindkét szempontból megfelelőek voltak. Igyekeztek kiküszöbölni, hogy a gyomnövények, élősdiek, vagy olyan élőlények is bekerüljenek, amelyek nem felelnek meg szigorú előírásaiknak. Csak az általuk erősnek, egészségesnek, és vonzónak talált bevándorlókat engedték maguk közé. Később már a terhesség közben meg tudták állapítani az esetleges nem kívánatos rendellenességeket, és az ilyen magzatokat nem engedték világra jönni. Kidolgoztak egy egyszerű és könnyen kezelhető módszert az ökológiai egyensúly fenntartására, amellyel szabályozni tudták az éghajlatot, a talaj termékenységét és az erőforrások egyenletes eloszlását.
A bolygó saját metrikus időszámítását használták a Külső Világok összes bolygóján egységes időszámításként. (Lásd Időszámítások)
Adatok:
Felszíni gravitáció 91 % g, napjának spektrális osztálya G-4. (Lásd: Isaac Asimov: Alapítvány és Föld).
A bolygó tengelye ferde, 16 fokkal tér el a szabályostól. 22, 3 földi óra alatt fordul meg egyszer tengelye körül. Egy aurorai másodperc nagyjából 0, 8 földi másodpercnek felel meg. A bolygó 373, 5 aurorai nap alatt járja körül a napját, ami 0, 95 földi évnek felel meg.
Két holdja van: Thitonus annyira kicsi, hogy szabad szemmel nem látható jobban, mint egy közepes fényerejű csillag, a Thitonus II pedig szabad szemmel nem is látható. A későbbi idők során a Tiltott Világok egyike, valószínűleg a legelső. (Lásd: Isaac Asimov: Alapítvány és Föld)
Golan Trevize idejében kb. 20. 000 éve kihalt, de légkörrel, vízzel, élővilággal rendelkezik továbbra is. Ennek eredményeképpen a lakosság által kialakított ökológiai egyensúly az ember eltűnésével felborult. A növényzetben kipusztult foltok jelentek meg, az állatvilág új egyensúlyt teremtett meg. A csúcsragadozók a máshol háziállatként tartott fajok lettek, pl. ismert lakói a kutyák, mint csúcsragadozók, melyek nagytestű, vékony lábú, ragadozó fogazatú, vadászatra kifejlődött állatok. (Lásd: Isaac Asimov: Alapítvány és Föld)

Forrás: ALAPÍTVÁNY ÉS ASIMOV – Részletek az Enciklopédia Galaktikából (1997-2007) - Galaktikus Könyvtár 1. kötet
Az eredeti szócikket összeállította: Kiss Gabriella -g-,Juhász György, átdolgozta és feltöltötte: Györgyi Ákos. Cikksorszám:0058
A szócikk az alábbi művek alapján készült:
Isaac Asimov: A Hajnal bolygó robotjai
Isaac Asimov: Alapítvány és Föld

A Wikia-hálózat

Véletlen wiki