FANDOM

1927. november 7-én született Budapesten. A Pázmány Péter Tudományegyetem Természettudományi Karán végzett vegyészként 1949-ben. 1950-85-ig a MTA Biokémiai Intézetében dolgozott, 1973-ban Állami díjat kapott az aminosavak kutatása terén végzett tudományos munkája elismeréseként

Írói pályafutásának első sikere az önéletrajzi ihletettségű Dr. Ezésez Géza karrierje (Gondolat Kiadó, 1971; csehül is) c. szatírikus regény. Első tudományos-fantasztikus kötete 1981-ben jelent meg. 1983-tól kezdve a Galaktika c. folyóiratban rendszeresen jelennek meg rövid novellái. Saját maga azonban nem sci-finek nevezi írásait: "Én szeretek játszani a jövővel. Rólam, rólunk beszélek, száz évvel későbbi körülmények között."

Kivétel nélkül szatírikus hangvételű novellái, kisregényei a 21. század Magyarországán, ill. magyar űrállomásain játszódnak. A gúny forrása bennük az, hogy a jellegzetes mai magyar problémákat vetíti ki jövőbeli körülmények közé eltúlozva és kiélezve. "A budai nadrágszabó a török hódoltság idején ugyanazokkal a gondokkal küszködött, mint a szkafanderszabó" - hozza föl példának.

Tudományos képzettsége erős hatással van műveire. Eleinte különböző (kutató)intézetek életét kísérhetjük nyomon egy-egy rendkívüli(?) fölfedezés idején. Később egyre többször ír csodálatos technikai szerkezetekről, amelyek mindenre használhatók, csak arra nem, amire tervezték őket. Végül kimerészkedik az űrbe, és a magyar űrállomások életét mutatja be. Gyakran visszatérő műfaja a levél-novella, amelyben az űrállomáson dolgozó férj meséli el otthon maradt feleségének gondjait, és viszont. Néhány kisregénye a krimi nyomozó módszereit alkalmazza.

Regényei egységes világban játszódnak. Néha föltűnnek idegenek is, ám végül általában nem lehetünk biztosak afelől, hogy tényleg léteznek-e. Szívesen játszik a nevekkel. Hőseinek és technikai szerkezeteinek beszélő nevük van, szintén a humor és a szatíra szolgálatában.

Hargitai Henrik

Dévényi Tibor 2003-ban elhunyt, utolsó írását az Átjáró magazin közölte a halála után.

Főbb műveiSzerkesztés

Hová lett Artúr? Bp., Móra, 1981 Kozmosz Fantasztikus Könyvek (csehül: Prága, Mladá Fronta, 1981)
A Pannónia Űrbázis. - Robur 16. 1986
A Tökéletes Robot. Bp., Natura Kiadó, 1986
Képtelenségek a XXI. századból -képekkel [Natura 1986]

Gammakommandó. Bp., Népszava Lap- és Könyvkiadó (a következőkben: Népszava), 1987.

ForrásSzerkesztés

Az életrajz az Idő Hídján c. kötetben jelent meg, az N&N Kiadó gondozásában 2000-ben.

A Wikia-hálózat

Véletlen wiki