FANDOM

Iain Menzies Banks skót író (született 1954 február 16-án). Sci-fi könyveit Iain M. Banks, egyéb irodalmi műveit Iain Banks néven jegyzi.

ÉleteSzerkesztés

A University of Stirling-en tanult angol irodalmat, filozófiát és pszichológiát. Egy ideig Londonban élt, majd visszatért Skóciába, először Edinburgh-be, majd szülőföldjére, Fife skót tartományba. Imádja a kocsikat, ám 2007-ben eladta gyűjteményét (melyben több Porsche is volt) és vett egy hibridautót, mint a környezettudatosság jelét.
Jó barátja Ken MacLeod skót sci-fi író, akivel közösen veszik ki a részüket az aktuálpolitikából. Banks többek között levelet írt Tony Blair-nek, melyben felelősségre vonta az akkori miniszterelnököt a 2003-as iraki invázióért.

Tudományos-fantasztikus munkásságának nagy része az általa teremtett hatalmas csillagközi civilizáció, a Kultúra keretébe helyezi emberi és nem-emberi főhőseinek kalandjait.

MunkásságaSzerkesztés

Non-FictionSzerkesztés

Eddig 12 "non-fiction" regénye jelent meg. Közülük már a legelső, a The Wasp Factory (1984) akkora közönségsikert aratott, hogy a The Independent nevű napilap szavazása alapján beválasztották az évszázad 100 legjobb regénye közé. Ezen regényei közül eddig kettőnek készült el filmadaptációja, a BBC a The Crow Road (1992) című regényéből 1996-ban forgatott egy minisorozatot, a Complicity (1993) címűből pedig 2000-ben forgattak filmet. Továbbá BBC rádiójáték készült az Espedair Street-ből (1987).

SF műveiSzerkesztés

Banks első, 1987-es Consider Phlebas című regényével megalkotta saját, máig töretlen sikerű és egyedi világát, a Kultúrát. Ebbe a sorozatába (bár a regényei nincsenek összefüggésben egymással) legújabb könyvével, a 2008-as Matter-rel együtt 7 regény tartozik.
Ezek mellett publikált három nem Kultúra regényt, és The State of the Art (1998) címmel egy novelláskötetet, mely különféle műfajú írásait tartalmazza (a címadó írás pl. a Kultúrában játszódik egy ismerős karakterrel).

Magyarul is olvasható műveiSzerkesztés

Kultúra regények:

Emlékezz Phlebasra (Consider Phlebas, 1987)
A játékmester (The Player of Games, 1988)
Fegyver a kézben (Use of Weapons, 1990)
Holtpont (Excession, 1996)
Nézz a szélbe (Look to Windward, 2000)

Nem Kultúra sci-fi:

Sötét háttér előtt (Against a Dark Background, 1993)
A száműző (The Algebraist, 2004)

Egyéb:

A darázsgyár (The Wasp Factory, 1984)

HivatkozásokSzerkesztés

A szerző honlapja

A Wikia-hálózat

Véletlen wiki