FANDOM

I.E. 10000 Avagy Daniken visszatapsolva

Roland Emerich új filmmel rukkolt elő, mely a hazai mozikban is látható. A film ahogy azt a címe is elárulja (10000 B.C) a jégkorszak végén játszódik. A Csillagkapu rendezője meglehetősen izgalmas filmet készített, s ráadásul Hollywoodi mércével alacsony költségvetésből. Az emberiség még mamutokra vadászva tengeti az őskorban a napjait. Azonban furcsa dolog történik, amikor egy kislányra lelnek. Ő a gyönyörű kékszemű Evolet. D'leh a későbbi főhős azonnal beleszeret. Aztán telnek múlnak az évek, felnőnek, míg egy napon ismeretlenek jönnek lovakon, s elhurcolják a fél falut rabszolgának. D'leh beteljesítvén a jóslatot elindul kiszabadítani, s forradalmat kirobbantani. Ugyan is az elhurcoltak hatalmas egyiptomi miliő közepett piramisokat építenek egy magát istennek képzelő titokzatos személy parancsára. Akár így is lehetett volna. Ez volt az első gondolatom. Már a Csillagkapu is nagyon megragadta a fantáziámat. Egyet sajnálok csak, hogy a mostani filmben a titokzatos isten létére nem derül fény. Kétszer vagy háromszor jelenik meg, de mindig lefátyolozva. Csak a keze bukkant elő. Körmei aranyporral voltak lakkozva, mint egykor a fáraóknak. Szólni sem szól, csak suttog. Mondanivalóját bizalmasai kiáltják világgá, akik roskadoznak az aranytól, s valami egyiptomi –inka keverék népség. Aztán megtudjuk, hogy tudósok is egyben, az Orion csillagképet tanulmányozzák, meg a kamera futólag megmutat egy térképet az asztalon, mely tökéletesen ábrázolja Európát és Afrika északi részét. Azután a főhős féle forradalomban a rabszolga építőmunkások mindent feldúlnak, felgyújtanak. Az isten is meghal, s a szolgái is. Oda a civilizáció lángja jó pár ezer évre. Hogy ez a titokzatos isten ki volt az rejtély marad. Lehet, hogy idegen csillag szülötte, de lehet, hogy ember. Daniken művei széles körben ismertek, úgyhogy lehet találgatni és fantáziálni. Hogy az emberiség őskorában jöttek az istenek és elhozták a civilizációt. Nekem csak az fáj, hogy a filmben odavész az is, ami jó. Tudom, az istenek zsarnokok, a rabszolga munka meg embertelen, de a civilizáció és a tudás varázsa mégis feledtetni képes ezt. Ma már tudjuk, hogy micsoda áldozatok árán épült Ehnaton városa, tudjuk, hogy munkások ezrei emelték a Karnaki Amon teplomot. Mégis megcsodáljuk, és felemelő érzés tölt el bennünket, hogy képesek voltunk rá, mi emberek. A film szerintem remek. Élvezi az is aki csak a kalandot akarja látni és élvezi az is, aki egy kicsit el akar gondolkodni. A képi világ pedig zseniális. Nekem legjobban az tetszett, amikor épülnek a piramisok. Mégis fáj, hogy a szabadság káosz és pusztulás, a civilizáció meg zsarnokság és elnyomás. Egyet azonban megtanultam az egyetemen, ahol társadalomtudományokat is hallgattam: a demokrácia ritkán emel piramisokat. A csúcsteljesítmények eléréséhez zsarnokokra és diktatúrákra van szükség, akiknek vannak álmaik és ezeket az álmokat átültetik a valóságba. Ma senki sem épít olyat, mely évezredeken át maradandó lesz. Igaz, hogy vannak felhőkarcolók, melyek magasabbak fél kilométernél is, de azokat a pénz szüli, s röpke életű képződmények. Nem kell hozzá ember feletti teljesítmény. Néhány év alatt nőnek ki minden komolyabb erőfeszítés nélkül. Engem elgondolkoztat az a tény, hogy ma képtelenek lennénk felépíteni a Gízai Nagy Piramist. Mert hiányozna a politikai akarat, és a szükséges technika, pénz. A demokrácia csak a vitatkozásra jó. A Film nagyon Danikenes. De miért ne lehetett volna így. Hisz 10 ezer éve éppen véget készül érni a jégkorszak. A Szahara helyén ekkor még zöldellő erdők. Ahogy most is vannak még törzsek melyek a kőkorszakban élnek, úgy akkor is lehettek civilizációk, melyek jóval előrébb jártak. Ismerték a csillagokat, a fémeket, a távcsövet. Űrhajók nincsenek, így válaszok sem, hogy honnan a fejlett technika. De nekem ebben a feldolgozásban nem is hiányoznak.

Cím: I.E.10000 (BC.10000) Készült: 2008 Rendezte: Roland Emerich Producer: Michael Wimer, R. Emerich, Mark Gordon Írta: Roland Emerich és Harald Kloser Fényképezte: Ueli Steiger Zene:Harald Kloser, Thomas Wander Vágó: Alesander Berner Szereplők: Steven Strait, Camilla Belle, Cliff Curtis

--Garzo laszlo 2008. szeptember 7., 15:06 (UTC)

A Wikia-hálózat

Véletlen wiki