FANDOM

Különvélemény

2002 szeptemberében vetítették Philip K. Dick könyvéből készült filmet. A film és a könyv az azért túlzás, hogy köszönő viszonyban sincsenek, minden esetre sok mindent megváltoztattak. Ennek ellenére a film szerintem élvezhető. Nekem legalábbis tetszett, noha utána elolvastam az eredeti művet is. Az író nem csak a tengerentúlon kedvelt, hanem nálunk is. Zömmel sötét tónusú novellákat írt. Azonban könyvei igazi sikerré csak halála után váltak. Így készült számos film is csak később.( Szárnyas fejvadász, Emlékmás, Imposztor, Paycheck) A Film alaptémája, hogy a gondolat már maga bűn. Noha azt már Ulpianus ókori római jogász is megmondta: „ a gondolatok szabadok, még ha azok tiltottra vonatkoznak is” Úgy látszik ez remek elv feledésbe merült. De hogyan és miért. Adódik a lehetőség. Az emberiség a kábítószeres nemzedék torzszülött gyerekeit, szám szerint 3-at ajándékba kapja. Ők a precogok. Azaz a Precognitívek, az előre látók / gondolkozók. Ők képesek az emberek között lévő metafizikai szálakat érzékelni, kivált képen azt, amikor egy ember elhatározza, hogy megöli a másikat. A film főhősének John Anderton-nak , aki a Precrimen egyik főzsaruja az a feladata, hogy sajátos börtönbe juttassa ezeket az „elkövetőket”. Egy napon azonban maga is áldozattá válik, mégpedig oly módon, hogy az egyik previzió őt jelöli meg gyilkosnak. Innentől fogva elszabadul a pokol. A filmet nem mesélném tovább, aki látta azt valószínűleg untatnám, aki meg nem, az nézze meg. Én inkább egyrészt a technikai megoldásokon, másrészt a morális dolgoknál időznék egy kicsit. A fikció közel került a valósághoz ebben a filmben. Csupa olyan dolog tűnik fel, mely már vagy létezik, vagy a közeljövőben létezni fog. Gondoljunk csak a maglevekre. Kínában és Japánban már jár a mágnesvasút. A számítástechnika is szédítő ütemben fejlődik. Kristálylemezeken tárolt képek és információ már mind-mind a jelen, csupán még nem terjedt el, kevesek használják. De hát istenem, valamikor a plazmaképernyő meg a pendrive is kevesek kiváltsága volt. S lám lám ma már mindennapos. Igaz, hogy jelenleg egyetlen egy precog sincs a láthatáron. Talán azt mondhatjuk, hogy szerencsére. Talán ez az egyetlen szál a filmben, mely hamisítatlan sci-fi. Olyas valakik létét meséli nekünk, akik képesek megjósolni a jövőt, s ezt fehér fénnyel kiolvasva az agyukból megkapjuk a gyilkos és áldozat nevét, s mindazt, hogy ez mikor történik meg. S a legnagyobb probléma itt van. Mert jó-jó, hogy ezzel megakadályozható egy gyilkosság, de kérdéses, hogy a tett valóban bekövetkezik, vagy csupán gondolat. S lehet e büntetni a gondolatot, vissza utalva ezzel a római jogászra. A főszereplő John is ezzel kerül ellentétbe. Megvádlódik egy gyilkosságal, de ő még az áldozatot sem ismeri. Azután persze a film folyamán kiderül, hogy ügyesen megrendezett csapdáról van szó. S a fő ludas a főnöke. Mert mi is az, hogy különvélemény? A precogok néha nem egyformának látják a jövőt, s ilyenkor az egyik különvéleményt fogalmaz meg. Agatha a legidősebb és legtehetségesebb Precog dönt ilyen ügyekben. A percogok sokszor újraálmodják a gyilkosságokat, de ezekről azt tartják hogy csak visszhang. Ezt használja ki a csapdát állító a saját gyilkosságának leplezésére. Jelenlegi igazságérzetünk azt tartja, hogy csak a tettek számítanak, a gondolatok nem. A jog is ezt követi. A jövő totalitárius társadalmában azonban könnyen megfordulhat a kocka, főleg egy olyan helyzetben, amikor elharapódzik az erőszak, s éppen kapóra jön egy ilyen megoldás, mégha az aggályokat is szül. Lehet, hogy jobb, ha megvásárolhatjuk ilyen áron pillanatnyi biztonságérzetünket, de az is lehet, hogy nem. Pontosan azzal van a baj, hogy a rendszer nagyon sebezhető. Bárki könnyen áldozattá válhat ártatlanul, mint ahogy az John Andertonnal is történik. A rendszer számtalan pontja lehetőséget nyújt a manipulációra. Hiszen ha a mai körülmények között is jutnak ártatlanok börtönbe, és maradnak rejtve gyilkosságok, akkor ez fokozottan igaz lehet a precrimen rendszerére. Talán jó lenne más megoldásokon gondolkozni a jövőben, hogy egy jövőbeli társadalom elkerülje a hasonlóan visszás rendszereket. Az erőszak sajnos terjedőben van. Mindennapi életünk része, s ugyan akkor kibontakozóban van a Nagy Testvér, aki figyel minket. Lehet, hogy az emberekben van a hiba, de az is lehet, hogy a társadalomban. Ugyan akkor az emberek összessége vajon nem egyenlő-e a társadalommal? Talán igen- talán nem. Minden esetre a film egy szomorú és sötét, de csillogó jövőképet fest, ahol a felszínen minden szép és jó. Néha jobban kell félni attól, ami szép és jó, mert sokszor csak első látásra ilyen. S a felszín alatt más rejtőzhet.

Cím: Különvélemény (Minority Report) 2002 Rendezte: Steven Spilberg Philip K. Dick novellája alapján Operatőr: Janusz Kaminski Zene: John Williams Producer: Bonnie Curtis Szereplők: Tom Cruise, Colin Farrell, Samantha Morton

--Garzo laszlo 2008. szeptember 19., 08:00 (UTC)

A Wikia-hálózat

Véletlen wiki