FANDOM

Amerikai science fiction és fantasy író.

ÉleteSzerkesztés

1918. január 26-án született az indianai Terre Haute-ban, de szülőföldjének az illinoisi Peoriát tekinti, ahol élete nagyrészét töltötte. 1950-ben szerzett angol nyelvből diplomát a Bradlay Egyetemen. 2009. február 25-én hunyt el.

MunkásságaSzerkesztés

Első elbeszélését 28 évesen publikálta. Igazi hírnevet számára az 1953-ban a Startling Storiesban megjelent Szeretők című regénye hozta meg. A regény, mely olyan tabunak számító témákat boncolgatott, mint a szexualitás és a vallási bigottság, hamar közönségsiker lett, és Farmer Hugo-díjat nyert, mint a "Legígéretesebb tehetség". Farmert ettől kezdve mint az egyik legtabudöntögetőbb szerzőt tartották számon. Ugyancsak a szexualitás témáját boncolgatja az A Woman a Day című regénye(Napi egy asszony, ezt később The Day of Timestop - az időstop napja - címre változtatta).

A World of Tiers-sorozatSzerkesztés

Farmer az 1965-ben publikált The Maker of the Universes című regényével elindított egy sorozatot, mely egy egymásra épülő, alternatív univerzumokból álló világban játszódik. Ezek közt az "univerzumok" között Kapukon át lehet közlekedni, és többségük a '20-as évek Edgar Rice Burrougs-történeteiből táplálkozik. A hős, Kichkaha a regények során különböző kalandokba keveredik, miközben keresi az okát, miért és hogyan került ebbe a különös világba. A sorozat a '20-as évek ponyvairodalmán kívül felhasználja a blake-i mitológiát, a babiloni és egyiptomi kozmológiát és a görög-skandináv hitvilág szereplőit és hagyományait is.
A regényfolyam jelenleg hat regényből áll, az utolsó 1993-ban jelent meg.
Érekesség a sorozattal kapcsolatban, hogy a manapság nagy népszerűségnek örvendő Csillagkapu sorozat Farmer ötletéig vezethető vissza.

A Riwerworld-ciklusSzerkesztés

A szerző másik nagy sorozata az 1971-es To Your Scattered Bodies Go című regénnyel vette kezdetét. A sorozat a Folyóvilágon játszódik, mely bolygón egy óriási folyó kanyarog, és partján reinkarnálódik az összes valaha élt ember (ez Farmer szerint több mint 36 milliárd lelket jelent). A főhős Richard Burton (az Ezeregyéjszaka angol fordítója), és olyan híres emberek tűnnek fel a könyvekben mint Herman Göring, Mozart, Nagy Sándor, János angol király vagy Jack London és Mark Twain.
A sorozat 5 regényből és több novellából áll (köztük fanfiction-ökből, melyek a szerző honlapján olvashatóak). A Sci-fi Channel tervbe vette egy Riwerworld sorozat készítését még 2001-ben, de csak a pilot epizód készült el. 1998-ban viszont elkészült egy Riwerworld PC-játék.

Egyébb híresebb műveiSzerkesztés

Farmer előszeretettel dolgozta át a már létező pulp-hősök kalandjait, többek között megírta Tarzan fiktív életrajzát, valamint Verne Phileas Fogg-jának újabb kalandjait.
Műveiben gyakran előkerül a szexualitás témája mellett a vallás (jó példa erre a magyarul megjelent A Végzet álarca (1981) című regénye).

Díjai, jelöléseiSzerkesztés

Háromszor jelölték a legjobb novella kategóriában Hugóra, egyszer regény kategóriában. A már említett Szeretők mellett az első Riwerworld regénye is Hugót nyert, valamint a Riders of the Purple Wage című novellája is díjnyertes (1968).
Kétszer jelölték novella kategóriában Nebula-díjra. 2000-ben a Nebula-díj Nagymesterévé választották, 2001-ben World Fantasy-életműdíjat kapott.

HivatkozásokSzerkesztés

A szerző weboldala / Weboldala nemzetközi Farmer

A Wikia-hálózat

Véletlen wiki