FANDOM

Ray Bradbury - Asimovhoz és Clarke-hoz hasonlóan - a science-fiction műfaj rendkívül prominens egyénisége. Az 1950-es évek ellaposodott science-fictionjában ő volt az egyik úttörő, aki újraértelmezte az eddig bevált, de már egyre inkább klisé jelleget öltő elemeket: az űrhajókat, robotokat és az időutazást. Feltöltötte őket saját egyéniségével, új lendületet adva ezzel a műfajnak. Sokan egyszerűen költőnek titulálták, és nem is jártak messze az igazságtól. Egyedi fogalmazásmódjával néhol valóban a költészet határait súrolja.

Magyarországon sajnos csak kevés művét élvezhették az olvasók, de azt hiszem, senki nem alkothat képet a sci-fi műfajról anélkül, hogy Bradburyt bele ne venné a számításba.

Futuria Fantasia - álom a jövőről

Raymond Douglas Bradbury 1920 augusztus 22-én született az Egyesült Államok-beli Waukeganban, Leonard Spaulding Bradbury és Esther Marie Moberg Bradbury harmadik fiaként. A kis Raymond 1931-ben kezdett el történeteket írni - kezdetben húscsomagoló-papírokra. 1926-ban és 32-ben a család néhány hónapra Tucsonba költözött, de mindig visszatértek Waukeganbe. Innen 1934-ben - ezúttal véglegesen - Los Angelesbe költöztek.

Bradbury 1934-ben végezte el a középiskolát. Hivatalos iskolái ezzel véget is értek, de ő szorgalmasan képezte tovább magát: rengetegert jár könyvtárba (főleg éjszaka), nappal pedig szorgalmasan írt. Élete nem volt könnyű: 1938-tól 1942-ig újságot árult Los Angeles utcáin. Első próbálkozása a science-fiction területén egy fanzin volt 1939-ben Futuria Fantasia néven, amely négy számot ért meg, és főleg az ő műveit tartalmazta. Első kiadott írása a Pendulum 41 volt, amely a Super Science Storiesban jelent meg. Műveit később a Thrilling Wonder, majd a Planet Stories nevű magazinok publikálták.

A fordulópont 1942-ben következett el életében, ekkor írta meg ugyanis a The Lake (A tó) című művét. Azt az írást, melyben felfedezte egyedi írói stílusát. 1943-ban fel is adta újságárúsi "hivatását", és főállású íróvá vált. 1945-ben a "The Big Black and White Game" (A nagy fekete-fehér játszma) című novelláját beválasztották a Best American Short Stories, azaz a Legjobb amerikai novellák című válogatásba (A novella magyarul is megjelent Az időgép című novelláskötetben).

1947-ben feleségül vette Marguerite McClure-t, és ugyanebbenaz évben megjelentette első novelláskötetét Dark Carnival (Sötét Karnevál) címen.

Rakétanyár

Innen kezdve pályája meredeken ívelt fölfelé. 1950-ben megírta egyik leghíresebb művét, a The Martian Chroniclest (Marsbéli Krónikák). A mű témája a Föld első kisérlete a Mars meghódítására és benépesítésésre. A Marsra érkezett felfedezők folyamatos összetűzéseikbe keverednek a telepatikus képességű marsiakkal, és csak időlegesen sikerül meghódítaniuk a bolygót. Ám ezalatt a Földön atomháború tör ki, amely a telepesekre nézve is súlyos következményekkel jár.

A mű nem csak a science-fiction eszköztárát felhasználó társadalomkritika, hanem az amerikai emberek kora-atomkori félelmeit is elénk vetíti: az atomháborútól, az idegen politikai hatalmaktól való állandó gyomorgörcsöt, az egyszerűbb élethez való ragaszkodást, az ellenállást rasszizmusal és a cenzúrával szemben.

Szintén ismert műve Bradburynek a Fahrenheit 451 című regény, mely 1953-ban került kiadásra. A könyv egy olyan jövőt ír le, ahol az írott szó tiltva van. A világon totalitárius hatalom van uralmon, mely minden létező könyvet eléget, hogy az emberek ne tudják megtartani a századok alatt felhalmozott tudást, és ezáltal manipulálhatóvá váljanak. Egy csapat lázadó azonban ellenszegülve a rendszernek irodalmi és filozófiai műveket memorizál, hogy a tudás ne vesszen el az emberiség számára.

Bradbury több fogatókönyvet is írt a TV számára, sokat közülük Alfred Hichcocknak. Tizenkét mozifilm is az ő nevéhez fűződik, köztük a Gregory Peck főszereplésével készült híres alkotás, a Moby Dick, melynek forgatókönyvírója volt, valamint az 1967-es Fahrenheit 451, amelyhez azonos című regénye szolgáltatta az alapot. Novelláiból minisorozat is készült, melyet Ray Bradbury színháza néven a Magyar Televízió is vetített néhány évvel ezelőtt. Hamarosan pedig - ha minden jól alakul - megtekinthetjük a Fahrenheit 451 újraforgatását Mel Gibson rendezésében.

Arany Sárkány, Ezüst Szél

Mint minden nagy író, Ray Bradbury sem úszta meg díjak nélkül: négyszer választották be a Legjobb amerikai novellák című válogatásba, 1946-ban, 48-ban és 52-ben.

1954-ben: O. Henry emlékdíjat és Benjamin Franklin díjat kapott, 1967-ben pedig a a World Fantasy Award életműdíjával jutalmazták. Szintén ugyanebben az évben elnyerte az Aviation-Space Writers Association díját a legjobb űrről szóló cikkért, az Amerikai Science-Fiction írók Szövetségétől pedig Grand Master Awardot ("nagymester" fokozatot) kapott. Az "Icarus Montgolfier Wright" című animációs filmjét Oscar-díjra jelölték, a The Halloween Tree (A hálaadásnapi fa) pedig a legjobb tévéműsornak járó Emmy-díjat nyerte el.

Ray Bradbury tehát minden kétséget kizáróan ott van a nagyok között. Ezt olyan sikerek is bizonyítják, amelyek nem minden íróval esnek meg az életben, például, hogy krátert neveznek el a tiszteletükre a Holdon: nevezetesen a Dandelion krátert Bradbury egyiuk regénye, a Dandelion Wine (Pitypangbor) alapján.

Reméljük, hogy az író még sokáig örvendeztet meg minket újabb művekkel, hisz Ray Bradbury ma is él és alkot az Egyesült Államokban.

ForrásokSzerkesztés

Hidy Mátyás

HivatkozásokSzerkesztés

Ray Bradbury hivatalos honlapja