FANDOM

TRANTOR – A tizenharmadik évezred kezdetére ez a tendencia elérte a tetőpontját. Lévén sok száz emberöltő szakadatlan során keresztül a Birodalmi Kormány székhelye, és mivel a Galaxis központi körzetében, a rendszer legsűrűbben lakott és iparilag legfejlettebb bolygói között foglalt helyet, aligha kerülhette el, hogy ne váljék az emberiség és a gazdaság soha nem látott csomópontjává.

A megszakítás nélküli városiasodás végül is elérte a fejlődés netovábbját. Trantor egész, több mint százmillió négyzetkilométernyi felszínét egyetlen város takarta. Lakóinak száma, amikor a legnagyobb volt, jóval meghaladta a negyvenmilliárdot. Ez az óriási embertömeg szinte kizárólag a Birodalom igazgatási teendőit látta el, s ami azt illeti, nem is volt elég a szerteágazó föladatokhoz képest. (Ne feledjük, hogy a hanyatlás egyik fontos tényezője éppen az volt, hogy az utolsó császárok földhözragadt vezetése alatt lehetetlenné vált a Galaktikus Birodalom megfelelő igazgatása.) Napról napra hajók tízezrei hordták Trantor asztalaira húsz mezőgazdasági bolygó termékeit… Az a körülmény, hogy Trantor élelmezése, sőt egész léte a külvilágtól függött, kényére-kedvére kiszolgáltatta őt az ostromlók blokádjának. A Birodalom utolsó évezrede során a monoton egyhangúsággal ismétlődő lázadások egyre inkább ráébresztették erre a tényre az egymást követő császárokat, s a Birodalom politikája szinte teljes egészében arra korlátozódott, hogy megvédje Trantor érzékeny ütőerét…”

(Enciklopédia Galactica)

Trantor egy kitalált bolygó Isaac Asimov Alapítvány-sorozatában. Az I. Galaktikus birodalom fővárosa (bolygója). Az egész bolygó egyetlen hatalmas város, amelyet 800 szektorra bontottak fel. A lehető legközelebb van a galaxis központjához. Asimov legelőször az Az Alapítvány előtt című könyvében említi.

A szerző több szektort is bemutat Hari Seldont követve. Mivel ebben a könyvben a Birodalom kezdeti hanyatlását mutatja be, ezért a bemutatott szektorok között éles határvonalat húz. A császári szektorban teljes a nyugalom és a biztonság, az utcákon jólöltözött, méltóságteljes emberek róják útjukat. A Streeling szektorban egy egyetem mikrokörnyezetét mutatja be. A legfurcsább körzetben, a Micogenben, a múltba révedő, gőgös, kopasz emberek élnek. Dalh a késsel járkáló bajuszos papucsférjek világa. A Mynek szektorban a gazdag, hatalomátvételre készülők élnek. A szektorok között éles ellentétek húzódnak, nem tárgyalnak egymással, megtalálható itt az egész galaxis ellentéteinek kicsinyített mása.

ForrásSzerkesztés

A Wikia-hálózat

Véletlen wiki