FANDOM

Inni és élni hagyni

Az HBO saját gyártású sorozata eddig két évadot (2 x 12 epizódot) számlál, de 2010. júniusában képernyőre kerül a 3. évad is. A rendkívül sikeres sorozat – ne tévedjünk, az HBO azonnal beszünteti a sugárzást, amint a legkisebb mértékben is csappan az érdeklődés, lásd fájdalmas módon a Róma sorsát –, nos, a sikeres sorozat egy hasonlóan kultikus regényfolyam, Charlene Harris művei alapján készült. Miután Harris már a 10. kötetnél tart, van még tartalék a True Blood-ban.

A True Blood magyarul a rém sikerületlen „Inni és élni hagyni” sorozatcímet kapta. Bár megszoktuk a szörnyű címfordításokat, ez különösen rosszul sikerült. (Talán a ValóVér szerencsésebb lett volna, de mit tegyünk.) Most az HBO-sorozatról beszélünk, de meg kell jegyezni, hogy a film kitűnően követi a könyv eseményeit, ami módosítás történt a könyvekhez képest, az csak javára vált a cselekménynek. Ez már magában is szokatlan, vagyis megér egy misét közelebbről megismerkedni ezzel a véres történettel.

Az HBO hagyományosan magas színvonalú saját sorozatokat készít, gondoljunk az egészen kiváló Carnivale-ra, a pimaszul ütős Six Feet Under-re vagy a lenyűgöző Rómára. Most a 2000-es évek váratlan újhullámát lovagolták meg, a vámpírtörténetek reneszánszát. Ez már magában is szociológiai probléma: mitől lettek váratlanul oly sikeresek ezek a gótikus történetek? Mi a titka a „szerelmes vámpíros” típusú filmek elsöprő nézettségének? Nem gondoljuk, hogy az egyszerű alapsztori – jóképű vámpírfiú beleszeret a csini halandó lányba – elegendő lenne egy ilyen méretű sikersorozathoz, az okok biztosan mélyebben keresendők. Mivel képzettségünk nem szociológiai vagy pszichológiai, csak a felszínt tudjuk kaparászni. Biztosan meghúzódik a háttérben eredendő félelmünk a sötétség bizarr alakjaitól, ősi borzongásunk a megmagyarázhatatlan másságtól, különösen akkor, ha úgy láttatjuk, ez a zabolázhatatlan erő mégis megszelídíthető, kedvünkre formálható. Mert mi csábítóbb annál, mint abba beleképzelünk, hogy mi, egymagunkban, pusztán hódító személyiségünk folytán legyűrjük a pokol legvadabb teremtményeit?

A True Blood egy ilyen sikeres „természetátalakítás” története. Amerika délvidékén járunk, Louisianában, ahol egy kicsit megállt az idő, ahol még most sem hiszik el teljesen, hogy Dél veszített Észak ellen. Időpont a jelen vagy az abszolút közeli jövő (mondjuk a jövő hónap), mely egy dologban különbözik napjainktól, hogy a japánok kifejlesztettek egy olyan készítményt, amely tökéletesen pótolni tudja az emberi vért. Erre az örvendetes hírre előbújtak koporsóikból a vámpírok, kik évezredek óta sikeresen lappangtak közöttünk, de táplálkozási szokásaik ilyetén örvendetes javulása miatt már felvállalhatják mivoltukat. Főszereplőnk egy 25 éves pincérlány, Sookie Stackhouse. Sookie nem hétköznapi figura (mint ahogy a film szinte egyik figurája se), mivel simán hallja az emberek gondolatait. Összeakad egy megnyerő vámpír férfiúval, Bill Comptonnal, aki 150 éve szívogatja az emberek vérét, de most jó útra tért, csupán TrueBlood-ot iszik, meg néha Sookiét. Mert hogy (természetesen) végzetesen egymásba gabalyodnak. És itt elszabadul a pokol, az álmos kisvárosban, Bon Temps-ban kiderül, hogy semmi sem az, aminek látszik. Sorozatgyilkosok, alakváltók, farkasemberek, tündérek, görög félistenek, vudu varázslók bukkannak fel, valamint egyre több vámpír, akik Sookie vérét (vagy esetleg szerelmét) kívánják. Közbe-közbe bepillantást nyerünk a vámpírok bonyolult társadalmi életébe és „szokásaiba”, megtudjuk, hogy a napsütéstől szétfolynak (és nem csillogni kezdenek), látszódnak a tükörben, nem félnek a fokhagymától, teljesen halottak és pokoli erő lakik bennünk, ahogy eddig is gondoltuk. Ha úgy érezzük, hogy a történet összecseng az Alkonyattal, az nem Harris hibája, ő volt korábban és nem Meyer.

A True Blood kitűnően megírt figurák tucatjaival büszkélkedhet. A sok szálon futó cselekményben Sookie románca mellett központi szerepet kap az afro-amerikai Tara botladozása (ő a könyvnek csak mellékfigurája, de nagyon jó, hogy most közelebbről is megismerkedhetünk vele, mert szeretnivaló lány), Sookie bonviván (vagy inkább Casanova) testvére, Jason, az étteremtulajdonos és mellesleg kutya-alakváltó Sam, az étterem meleg szakácsa Lafayette – ő (eddig) embernek tűnik és érdekessége, hogy a könyvsorozatnak a legelején meghal, míg a filmben szerencsére vígan él, mivel nagyon eredeti figura.

A színészek otthon vannak e fura figurákban, különösen a szívünkhöz nőtt az iraki háborútól kissé megbuggyant segéd-szakács, Terry (Todd Lowe), Tara súlyosan alkoholista anyja (Adina Porter) és a két korlátolt rendőr (Chris Bauer és William Sanderson). Talán a leghaloványabb épp vámpírunk, Bill, aki nem tud mást, csak sötéten nézni (ebben a műfajban Robert Pattinson azért jobb). Bill karaktere egyébként is problémás, a sminkesek nagyon elnéztek valamit. Valószínűleg 19. századi figurát akartak Stephen Moyer-ből faragni, ehelyett csupán egy nevetséges bubifrizurát bírtak neki összehozni. A Sookiet játszó Anna Paquin olyan, amilyennek lenni kell, üde, mint egy tál articsóka. Máskülönben, ha a sorozat továbbra is híven követi a regényt, Billt lassacskán kiírják a képernyőről, mivel a csapodár menyecske új vámpírok (alakváltók, boszorkányok, vérfarkasok stb.) felé verdesi bociszemei pilláit. Élükön Eric vámpírral, akiről egyenlőre annyit tudni, hogy viking és még inkább tud nézni (aki máskülönben a svéd Alexander Johan Hjalmar Skarsgård, hűha, egy valódi fanyüvő óriás, Moyer a köldökéig se ér).

Összességében jó ez a sorozat. A történet kalandos, a figurák jól kitaláltak, a párbeszédek szórakoztatók, és még a legvéresebb jelenetek közepette is kikacsintanak ránk, nehogy már túl komolyan vegyük magunkat. Most már csak annak kell drukkolnunk, hogy a bárgyú amerikai nézőtömeg is értékelje erényeit, máskülönben úgy abbahagyják a gyártását, mint a huzat és akkor nem marad más nekünk, mint a nyáladzó Edward Cullen.

True Blood – Inni és élni hagyni
1. évad: 2008, 2. évad: 2009
gyártó: HBO
sorozat szerkesztő: Alan Ball
Főbb karakterek:
Sookie – Anna Paquin
Bill – Stephen Moyer
Tara – Rutina Wesley
Jason – Ryan Kwanten
Sam – Sam Trammel
Eric – Alexander Skarsgård
Lafayette – Nelsan Ellis

A Wikia-hálózat

Véletlen wiki