FANDOM

A cselekménySzerkesztés

Harlan Világa nagyrészt vízzel borított, viharos klímájú bolygó. Valaha a japánok kolonizálták a szláv népek szolgamunkája segítségével, de ez már régen volt, azóta kultúrák elegyedtek egyéb kultúrákkal, ezért nem is meglepő, hogy Richard Morgan regényének helybéli főhőse a kissé bizarr Takeshi Kovacs névre hallgat (még akkor is, ha a magyarok nem szlávok).

Takeshi Kovacs kemény fickó, aki azóta rossz útra tért, ezért az első néhány oldalon a társával együtt könyörtelenül lepuffantják a kommandósok. És ahol más könyv általában véget ér, kezdetét veszi a Valós halál (eredeti címén: Altered Carbon), ami meglepően kellemes ötvözete a science-fictionnek, a nagy dózisban adagolt cyberpunknak és a borongós noirnak.

A 25. században járunk, ahol az embereket születésük után azonnal digitalizálják, és az agykéregbe épített tároló onnantól kezdve minden pillanatukat és emléküket rögzíti. Akiknek sok pénzük avagy megfelelő biztosításuk van, súlyos balesetük után, esetleg szeszélyből áttölthetik magukat egy másik testbe — itt "buroknak" nevezik. A börtönbüntetést a „tárolás” váltotta fel, az elítélt bűnözőkkel nem vacakolnak sokat, csak a digitalizált lenyomatukat kell elhelyezni valahol, súlyosabb esetben akár száz évre is (ha letöltéskor már régen porrá vált az eredeti test, netán valaki megvásárolta magának, hát úgy kell nekik). Régen megkezdődött már az emberiség kirajzása a Földről, azonban ez a Protektorátus betelepített bolygói közötti hihetetlen távolságok miatt meglehetősen lassú folyamat — a digitalizálásnak és a szupergyors átvételi sebességnek köszönhetően viszont a személyiségeket pillanatok alatt át lehet lőni az univerzum távoli sarkába is, ahol egy másik testbe letöltve máris mehetnek a dolgukra.

A történet indítása nemes hagyományokat követ. Kovacs valaha Küldött volt, elit katona, azaz könyörtelen, okos és furfangos gyilkológép. A Küldöttek kiszuperálásuk után nagyrészt bűnözőkként kamatoztatják képességeiket, és Kovacs sem kivétel, de miután Harlan Világán pórul jár és száz év tárolásra ítélik, valaki váratlanul a hóna alá nyúl: egyszerre csak az eldugott bolygónak számító Földön találja magát egy melák testben, és egy háromszáz éves milliomos megbízására (zsarolására) nyomozni kezd...

A történet innen a noir (sőt az egyes szám első személyben mesélt noir) hagyományai szerint halad: Kovacs elkezdi felgöngyölíteni a zavaros ügyet az egykori San Franciscóban. A nyomozást vezető csinos Ortega hadnagynő utálja, Bancroft Matuzsálem felesége (az obligát szőke démon testében) elcsábítja, többször megverik, virtuáltérben kínozzák, összekuszálják a szálakat, miegymás, de Kovacs mindig visszatér, majd a végén annak rendje-módja szerint (a keményfiús, megkeseredett moralizálást is beleszámítva) megoldja az ügyet. Morgan azonban az összes klisét a saját világába helyezi, és a „burok” létezése egy csomó kellemes megoldásra ad lehetőséget. (Különösen vicces a nemdohányzó főhős műfaji hagyományokat követő cigizhetnékje, mert a burok előző tulajdonosa láncdohányos volt.) Vannak új rendőrségi ügyosztályok, mint a buroklopás, meg pótszervekkel üzletelő zugklinikák, szintetikus burkokba töltött gladiátorok és néhány igen hangulatos húzás, amit a leendő olvasók kedvéért inkább most nem taglalnánk, de összességében mégis többé teszik a könyvet egy jövőbeli klisék közé másolt Marlowe-sztorinál.

forrás: endless; rpg.hu

A könyv adataiSzerkesztés

Kiadó: Gollancz (UK) / Del Rey (US)
Kiadás éve: 2002 (UK) / Február 2006 (US)
Alak: Puhakötésű (UK) / Puhakötésű (US)
ISBN: 978-0575073906 (UK) / 978-0345457691 (US)

HivatkozásokSzerkesztés

A könyv hivatalos honlapja
Az író weboldala
Kritika

A Wikia-hálózat

Véletlen wiki